wz

(1937)

• Je poslední realizovanou konstrukcí známého Československého leteckého konstruktéra Jaroslava Lonka, šéfkonstruktéra Zlínské letecké a.s.,
za druhé světové války popraveného nacisty pro svou odbojovou činnost.

• Letoun Zlín Z-XIII byl zalétán v roce 1937. Jeho osud byl poznamenán nepříznivou mezinárodní situací v Evropě. Letoun se na mezinárodních závodech a trzích již nestačil prosadit.

•  Z-XIII byl celodřevěný dvoumístný sportovní závodní a rychlý kurýrní letoun. Jeho kon-struktér Jaroslav Lonek v konstrukci Z-XIII zúročil své bohaté zkušenosti se stavbou letadel. Letoun byl dimenzován pro létání základní akrobacie.
•  Z-XIII je první sportovní Československý letoun, který byl opatřen vztlakovými klap-kami a za letu stavitelnou kovovou vrtulí. Letoun je dodnes ve své kategorii nejrychlej-ším Československým letounem.

•  Letoun se zúčastnil rychlostních závodů „Circuit de é Est“, pořádaných ve Francii, avšak na start závodu přilétl pro nepřízeň počasí pozdě a do soutěže nebyl připuštěn. I tak mezi účastníky závodů, odborníky i laiky, vzbudil značnou pozornost, především díky své aerodynamické čistotě a velmi elegantním tvarům.

•  Letoun Zlín Z-XIII byl vybaven řadovým vzduchem chlazeným invertním čtyřválcovým motorem Walter Major 4 (120/130 Hp) a kovovou za letu stavitelnou vrtulí Ratier. Původně měl být letoun vybaven zatahovacím podvozkem a silnějším motorem, v  této, nikdy nerealizované verzi měl dosahovat horizontální rychlosti až 400 km/h.

•  Letoun Zlín Z-XIII byl imatrikulován OK - TBZ, písmena této značky snad vyjadřují iniciály zakladatele společnosti Baťa a Zlínské letecké a.s. – Tomáš Baťa Zlín.

•  Po okupaci Československa, v roce 1939, byl s letounem Zlín Z-XIII plánován úlet do Jugoslávie,
pilotem měl být později úspěšný stíhací pilot Alois Šiška, těsně před plánovaným startem letounu z akce pro podezření z vyzrazení sešlo.


ROZMĚRY A VÝKONY LETOUNU :

- rozpětí křídla 7,00 m

- nosná plocha křídla 7,00 m 2

- plošné zatížení křídla 90,00 kg/m 2

- délka letounu 6,81 m

- výška letounu 1,80 m

- prázdná hmotnost 460 kg

- max. vzletová hmotnost 650 kg

- max. rychlost v horizontálním letu 350 km/h

- max. nepřekročitelná rychlost (Vne) 450 km/h

- cestovní rychlost 300 km/h

- minimální rychlost 130 km/h

- minimální rychlost se vztlak klapkami 100 km/h

- stoupavost max. vzletová hm. 3,5 m/s

- stoupavost - sólo 5,5 m/s

- Použitý motor: Walter Major 4 120 / 130 ks