Oprava letounu realizována v letech 2012 - 2015
Letoun Praga E-114 Air Baby výrobního čísla 122 byl vyroben v Letadlovém oddělení ČKD Praga v roce 1947. Tak, jako většina letounů Praga E-114 z poválečné výroby, měl motor Walter Mikron III. Letoun byl jedním z deseti, vyvezených do Francie.
V roce 1952 byl prodán do Švýcarska, kde létal dále pod poznávací značkou HB - UAD. Letovou činnost ukončil s nepůvodním leteckým motorem Rolls Royce A 325 v roce 1987. Celkový nálet letounu je 1583 letových hodin a 3640 startů.
Rekonstrukce letounu na typ Praga Air Baby E-114 B / motor Praga B2
Ve všech předválečných letounech Praga E-114 Air Baby, kterých bylo vyrobeno asi 100 kusů, byl použitý letecký motor Praga B2. „Bejbiny“ s motorem Praga B2 měly charakteristický vzhled, většiny sportovních úspěchů i rekordů dosáhly právě s tímto motorem.
43. letounů, vyrobených v československé licenci firmou Hillson v Británii, mělo motor Praga B2 vyrobený v ČKD, stejně tak, jako deset letounů vyvezených do Rumunska. Zde musím podotknout, že předválečné a poválečné „Bejbiny“ se lišily nejen instalací pohonné jednotky, ale v detailech i v konstrukci draku.
Poválečné letouny měly především jiný tvar svislé ocasní plochy, odlišně řešené otevírání krytu kabiny, delší prostor pro posádku a větší vzepětí křídla. Proto nelze (bohužel) provést rekonstrukci letounu, jako předválečnou verzi „Bejbiny“ - např. rekordní, nebo Olympijskou.
Poválečné Pragy E-114 se lišily především instalací výkonnějších leteckých motorů Praga D (asi 10 kusů) a Walter Mikron III (asi 110 kusů).
Do dnešních dnů se zachovaly pouze tři mně známé letouny Praga E-114 Air Baby, výrobní číslo 122 je předmětem tohoto projektu,
stroj výrobního čísla 125 je vystaven ve sbírkách Leteckého muzea VHÚ Praha a letoun výrobního čísla 119, který je po rekonstrukci a od roku 2009 opět létá ve Švýcarsku.
Letecký motor Praga B2 byl vyráběn v ČKD Praga v letech 1934 - 1940. Letouny E-114 z předválečné sériové produkce létaly pouze s tímto motorem.
Do licenčních „Bejbin“, vyrobených v Británii, byly montovány motory Praga B2 československé výroby.
Motory byly exportovány do Británie, SSSR, Holandska, Jugoslávie, Turecka a Persie. Letecký motor Praga B2 byl použit i ve dvou E-114 Air Baby zmodernizované poválečné verze.
Celkem bylo vyrobeno asi 130 motorů Praga B2. Do dnešních dnů se zachovalo pět mně známých motorů Praga B2.
Motory jsou ve sbírkách leteckých muzeí v Duxford, NTM Praha, VHÚ Praha a jeden kus výrobního čísla 1023 je předmětem tohoto projektu.
Ve dvou po válce vyrobených letounech Praga E-114 Air Baby byl použitý předválečný letecký motor Praga B2 (OK-AFL v. č. 103 a OK-AFS v. č. 111).
Jeden z poválečných letounů s motorem Praga B2 se v roce 1947 úspěšně účastnil „Mezinárodní letecké soutěže o stuhu města Zlína“.
Záměr projektu je provést rekonstrukci letounu Praga E-114 Air Baby s leteckým motorem Praga B2,který je mi k dispozici v dobrém technickém stavu. Domnívám se, že tento konstrukčně pěkně řešený předválečný letecký dvouválcový motor bude v současnosti na letounu atraktivní. Podle (mně) dostupných zdrojů bylo zbarvení letounu: trup světle modrý, kryt motoru a vodorovná ocasní plocha stříbrná, tak, jako předválečné licenční britské a některé předválečné i poválečné československé E-114, křídlo bylo nejspíše v barvě světlého okru.
Zde se nabízí, jako reminiscence na některé úspěšné předválečné E-114 ponechat křídlo v původním přírodním materiálu letecké překližky.
Také proto, že mi není věrodatně známo jak byly zbarveny původní poválečné letouny Praga E-114 B, domnívám se, že lze přiznat přírodní konstrukční materiál křídla, tím spíše,
že se nejedná o novostavbu letounu, ale o jeho rekonstrukci. Ušetří se tak potřebná hmotnost za nátěr křídla a letoun bude pro odbornou i laickou veřejnost svým vzhledem více atraktivní. Se slabším motorem Praga B2 bude mít letoun nižší letové výkony, než jeho varianty se silnějšími motory Praga D a Walter Mikron III.
S motorem Praga B2 budou výkony letounu ještě dostatečné a bezpečné, plně vyhovující i současným požadavkům předpisů.
Použití leteckého motoru Praga B2, včetně jeho jednoduché instalace s charakteristickým tvarem krytu motoru (opět reminiscence na předválečnou „Bejbinu“)
a důsledné šetření s hmotností při rekonstrukci letounu, umožní realizovat Pragu E-114 B případně i v kategorii Ultralight.
Projekt rekonstrukce letounu vychází z předpokladu, že stav klížených spojů, dřevěné konstrukce letounu a technický stav pohonné jednotky bude v použitelném stavu.
Předběžný nález provedený na letounu a motoru je v tomto smyslu pozitivní.
Základní rozměry, hmotnosti a výkony letadla Praga E-114 B |
Rozpětí: |
11,00 m |
Délka: |
6,70 m |
Výška: |
2,60 m |
Nosná plocha: |
16,20 m2 |
Prázdná hmotnost: |
310 kg |
Maximální vzletová hmotnost: |
500 kg |
Maximální dovolená rychlost: |
160 km/h |
Maximální rychlost horizontálního letu: |
145 km/h |
Cestovní rychlost: |
120 km/h |
Přistávací rychlost: |
60 km/h |
Stoupavost: |
2,00 m/s |
Praktický dostup: |
3000 m |
Maximální dolet: |
1000 km |
Praha E-114 - Lepení potahu - YouTube
Stěhování Praga Air Baby na Točnou |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|